Wyszukiwarka

Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2

im. Bohaterów Westerplatte

 

48-370 Paczków

ul. Wojska Polskiego 45

tel. 77 431 67 32

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw uzupełnia dotychczasowe procedury ochrony dzieci przed przemocą, zabezpiecza ich prawa na wypadek podejrzenia przemocy domowej, przemocy rówieśniczej, jak również krzywdzenia ze strony członka personelu danej instytucji.

Jednym z narzędzi wzmacniających tę ochronę mają być Standardy ochrony małoletnich – czyli procedury postępowania, do których opracowania zobligowane zostały wszystkie placówki oświatowe. Standardy te muszą zostać wprowadzone w terminie sześciu miesięcy od dnia wejścia w życie ww. ustawy, czyli od 14 lutego 2024 roku.

 

CZYM SĄ STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH?

  1. Standardy mają sprawić, by w sytuacjach zagrożenia dziecka wiadomo było – krok po kroku – co należy zrobić.
  2. Standardy mają dawać każdej osobie, każdej instytucji wiedzę potrzebną do tego, jak odpowiednio zareagować na przejawy przemocy.
  3. Standardy mają wskazać osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń  i podjęcie reakcji.
  4. Standardy mają sprawić, że nasza szkoła jest BEZPIECZNA dla dzieci, tzn:
    pracownicy:
            -wiedzą, jakie są profesjonalne relacje z uczniami,
            -potrafią zidentyfikować sytuacje stwarzające ryzyko krzywdzenia dziecka,
            -potrafią podjąć działania zapewniające uczniom bezpieczeństwo.
  1. Standardy mają być zgodne z przepisami.
  2. W centrum tworzenia standardów jest myślenie o dziecku.

 

PO CO SĄ STANDARDY?

Po to, żeby:

  • wskazać, że szkoła stosuje dokładnie określony system wartości,
  • była pewność, że szkoła dba o to, by nie narazić małoletnich na ryzyko krzywdzenia,
  • wskazać, że szkoła ma procedury zgłaszania podejrzenia oraz podejmowania interwencji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa ucznia,
  • wskazać, że szkoła dba o bezpieczeństwo uczniów już na etapie rekrutacji pracowników,
  • działać prewencyjnie,
  • personel wiedział, jakie relacje są prawidłowe, a jakie nieprawidłowe,
  • personel wiedział, jakie są sygnały krzywdzenia i umiał je zauważyć,
  • personel działał zgodnie z zasadami bezpiecznych relacji między dorosłymi a dziećmi, z uwzględnieniem dzieci z niepełnosprawnością lub ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
  • personel wiedział, że są procedury dotyczące podejrzenia krzywdzenia dziecka przez: personel, rodzinę, inne dzieci,
  • wskazać, że szkoła monitoruje i okresowo sprawdza zgodność prowadzonych działań z przyjętymi standardami ochrony małoletnich.