Wyszukiwarka

Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2

im. Bohaterów Westerplatte

 

48-370 Paczków

ul. Wojska Polskiego 45

tel. 77 431 67 32

Czytam z Tadkiem-Czytatkiem

„Czytam z Tadkiem-Czytatkiem!”

Projekt czytelniczy

Rok szkolny 2024/2025

 

Wstęp:

               Potrzeba opracowania projektu czytelniczego powstała w wyniku ewaluacji pracy biblioteki szkolnej oraz analizy poziomu czytelnictwa wśród uczniów. Od kilku lat obserwuje się spadek zainteresowania książką tradycyjną. Podczas rozmów uczniowie najczęściej wskazują, iż granie na komputerze, na tablecie i telefonie to ich najciekawsza forma spędzania wolnego czasu. Czytanie książek jest dla dzieci coraz częściej zajęciem nieatrakcyjnym. Statystyki wypożyczeń wskazują, iż uczniowie wypożyczają głównie obowiązkowe lektury szkolne. Ponadto dzieci dorastają w środowisku, w którym mało się z nimi rozmawia. Kontakt z książką wyparła telewizja i Internet. W rodzinach zauważa się brak tradycji związanych z czytaniem. Dzieci rzadko mają okazję oglądać dorosłego spędzającego czas wolny na czytaniu książki. Mało kiedy doświadczają przyjemności jaką jest słuchanie pięknego czytania przez rodzica. Dzieci, którym się nie czyta, posiadają ubogi zasób słownictwa, są słabo wyćwiczone w używaniu języka, nie posiadają pozytywnych doświadczeń czytelniczych. Wszystko to sprawia, iż uczniowie mogą mieć trudności z opanowaniem najważniejszych umiejętności, w tym czytania. Trudności te przekładają się na problemy edukacyjne i emocjonalne, które narastają wraz z wiekiem dziecka. 

Na podstawie obserwacji i analizy postępów w nauce dzieci, można śmiało stwierdzić, iż dzieci, którym regularnie czyta się w domu, mają szybsze tempo rozwoju, większy zapał do pracy, lepiej rozwiniętą wyobraźnię i satysfakcje ze zdobywania wiedzy. Warto również podkreślić, iż mądrze dobrana literatura może być doskonałym źródłem ważnych i uniwersalnych wartości moralnych, emocjonalnych, a także źródłem informacji i wiedzy o otaczającym nas świecie i środowisku.
Ciężko wymienić wszystkie plusy płynące z czytania dzieciom. Jednakże z całą pewnością można stwierdzić, iż czytanie ma pozytywny wpływ na rozwój dziecka. 

Cele projektu :

  • rozbudzenie zamiłowania do literatury
  • promocja czytania książek jako ciekawej formy spędzania wolnego czasu
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania czytanego tekstu
  • ćwiczenie koncentracji uwagi
  • integracja grupy do wspólnego działania
  • doskonalenie techniki czytania
  • ćwiczenie autoprezentacji, pokonywanie nieśmiałości

Cele szczegółowe:

- ćwiczenie czytania ze zrozumieniem

- rozwijanie umiejętności tworzenia krótkich notatek, obrazów do przeczytanego lub wysłuchanego tekstu

- wzbogacenie zasobu słownictwa

 

Uczestnicy projektu: uczniowie klasy 1

Czas trwania projektu: październik 2024- czerwiec 2025

Krótki opis projektu:

               Przyszli uczestnicy projektu czytelniczego zostaną zaproszeni na lekcję biblioteczną- „Poznaj Tadka-Czytatka”, podczas której poznają nowego przyjaciela. Tadek-Czytatek jest to przesympatyczny miś, który uwielbia słuchać czytanych przez dzieci opowieści. Każdy uczestnik projektu, będzie zabierał do domu Tadka- Czytatka wraz z jego pamiętnikiem. Zadaniem uczniów będzie przeczytanie samodzielnie lub z pomocą rodzica wybranej przez siebie książki- wypożyczonej z biblioteki szkolnej. Po przeczytaniu każdy uczeń będzie miał za zadanie stworzyć  krótką notatkę zawierającą tytuł książki, imię i nazwisko autora, imiona głównych bohaterów oraz  zilustrować przeczytaną historię.

 Spodziewane efekty:

Uczeń:

  • udoskonali umiejętność czytania ze zrozumieniem oraz technikę czytania,
  • rozwinie umiejętność uważnego słuchania czytanego tekstu i koncentracji uwagi,
  • udoskonali umiejętność sporządzania krótkich notatek,
  • pobudzi zainteresowania czytelnicze,
  • będzie postrzegał czytanie książek jako ciekawą formę spędzania wolnego czasu, która stanowić może alternatywę dla gier komputerowych,
  • wzbogaci zasób słownictwa,
  • rozwinie umiejętność autoprezentacji, pokona nieśmiałość
  • częściej będzie korzystał z zasobów biblioteki szkolnej

 

Sposoby ewaluacji:

 

Narzędziami sprawdzającymi wyniki projektu będą:
– autoewaluacja,
– pamiętnik „Tadka-Czytatka”

 

opracowała:

Anna Zaręba